Vaccinationsprogram til kat

Vaccinationsprogram KAT

En killing kan vaccineres første gang omkring 8 ugers alderen (1. basisvaccination). Dette er især vigtigt hvis moren ikke er vaccineret. Killingerne vaccineres derefter ved 12 og 16 ugers alderen. For maximal beskyttelse, skal kattene derefter vaccineres 1 gang årligt. Indekatte uden nogen former for kontakt til andre katte kan evt vaccineres sjældnere, men det anbefales stadig at de kommer til en årlig sundhedsundersøgelse.

Det er vigtigt at overholde de max ca 4 uger mellem basisvaccinationerne, da det ellers ikke er sikkert at vaccinen dækker ordentligt, og katten skal i så fald gennemgå et nyt basisvaccinationsprogram (2 vaccinationer med 4 ugers mellemrum)

På Silkeborg Dyrehospital vaccineres mod Kattesyge, som er en alvorlig og ofte dødelig sygdom, og Katteinfluenza, der er giver feber, nysen, hoste og flåd fra øjne. Kattene kan blive kronisk syge og kan være mere modtagelige for infektioner og andre sygdomme.

Udekatte vaccineres derudover mod leukæmivirus, som er en alvorlig virussygdom, der angriber knoglemarven.

Katte i katterier og opdræt vaccineres derudover mod chlamydia, en smitsom bakterie, som giver øjenbetændelse hos kattene.

Forebyggende sundhed til dit kæledyr

Abonner på tryghed til din bedste ven

AniPlan er et abonnement på forebyggende pleje og sundhed. Dit kæledyr sikres fx regelmæssige sundhedsundersøgelser, vaccinationer og tandtjek.
Du får mulgihed for at sprede udgifterne på dit kæledyrs sundhed i faste månedlige betalinger, samtidig med at du sparer penge.